Monday, August 7, 2017

Be a good girl that you have to be.




Persepsi orang terhadap kita mungkin berbeza,
Ada yang baik, ada yang buruk,
Terpulang pada individu untuk menilai,
Tak semua dalam dunia yang sukakan kita tapi tidak pula semua yang membenci kita,
But... "If you are average then you are good 💕."

Kadang ada orang yang jujur luahkan persepsi mereka, 
Boleh jadi antara mereka berdua, 
Boleh jadi di depan orang ramai. 
Boleh jadi orang suka, 
Boleh jadi orang perli.

Tidak aku minta untuk orang katakan aku seorang yang baik akhlaknya,
Tidak pula aku di ajar untuk berbuat jahat pada manusia,
Persepsi yang baik tidak aku anggap pujian tapi semangat untuk aku jadi yang terbaik,
Terbaik untuk Allah dan diri sendiri. 

N. A. 

Cuma tadi aku sedikit terkejut,
Tika kita berbual tentang jenis orang yang rapat dengan keluarga dan orang yang rapat dengan kawan, 
Bukan perbuatan mereka yang aku mahu bincangkan tapi cara komunikasi mereka yang aku hiraukan, 
Boleh jadi seseorang itu lebih banyak komunikasi dengan kawan berbanding keluarga dan boleh jadi sebaliknya. 

Tiba-tiba kau kata pada aku, 
Seperti itulah aku, 
Depan orang perlakuan aku baik, 
Tapi belakang tidak begitu.
Kau tidak suka bila orang berkata begitu kerana mereka tidak tahu hakikat, 
Kau mula mempersoalkan tanggapan orang pada aku,
Kau memandang sinis kerana bagi kau, kau lebih mengenali aku. 

Pedih. Sedih. 
Memang begitukah tanggapan pada aku dari dulu? 
Seperti munafikkah aku? 
Seburuk itukah aku? 
Tidak bolehkah kau bagitahu aku ketika kita duduk berdua? 
Tidak pernah sekali aku pertikaikan tanggapan orang tentang kau kerana aku tahu kita punya kekurangan bukan kesempurnaan.  

***

"Am I that useless?" 
Tanya aku pada mereka, 
Hujung minggu yang lari dari rutin biasa, 
Kadang menjanggalkan bagi aku. 

M. 

Tadi kau tegur aku, 

"If you want to be useful person then do work in this house not to focus your own work." 

"But I need to focus my own work since I get salary. It's amanah. "

"See. You do work because of salary. You have to do others work since we live under the same roof."

Kau kata aku kena buat kerja orang lain, 
Tapi bila aku minta tolong,
Kau suruh aku berdikari dan tidak mengharapkan orang lain,
Tadi gaji aku pula kau persoalkan, 
Bukankah kau yang harap aku begitu tapi kenapa mahu pertikai? 

Setiap hari ada satu rutin aku lakukan, 
Tanpa harap balasan,
Cuma mahu meringankan beban mereka yang sudah penat seharian bekerja. 

Tadi aku mengadu yang aku mengantuk,
Berharap kau mahu bantu,
Untuk sekali cuma walaupun aku pernah berharap tika aku demam dulu tapi tidak berhasil, 
Kau balas, 
"Buatlah kerja tu. Dekat situ je kau dapat pahala."

Kenapa harus persoal sedang itu kerja Allah?
Kenapa mahu melemparkan kata sinis sedang aku mahu kata semangat? 
Kenapa kau tidak mahu membantu sedang kita duduk di bawah bumbung yang sama? 

Tahu aku kurang pahala, 
Tapi aku bukan multitasker, 
Kadang aku lelah sendiri,
Aku simpan sendiri, 
Kerana aku tahu kalau aku luah dikatakan mengeluh. 

Cukuplah aku mengadu pada Allah, Yang Maha Mendengar, Maha Penyayang. 

Kerana mereka juga aku sayang. 


Ahad. 06082017.
1.34 a.m.


No comments:

Post a Comment